Rossini’s muzikale testament vol vaart, durf en meeslepende melodieën
Gioachino Rossini (1792-1868) was al over de zeventig en had ruim dertig jaar nauwelijks gecomponeerd toen hij de pen oppakte voor zijn laatste grote werk. Deze anderhalf uur durende mis is ‘klein’ noch ‘plechtig’. Rossini bestempelde het als een ‘zonde van de oude dag’ en schreef aan het eind van de partituur: “Lieve Heer, deze arme kleine mis is klaar. Heb ik werkelijk gewijde muziek geschreven of is het heiligschennis?” Als componist van komische opera’s voelde hij zich op achterstand staan en hoopte dat dit werk hem zou verzekeren van een plaatsje in het paradijs.
Dit 14-delige werk is zo expressief dat het onderscheid tussen opera en religieuze muziek vaak wegvalt. Rossini, die in twee weken een opera kon schrijven, blijkt ook complexe fuga’s uit zijn mouw te kunnen schudden. Van het stuwende Kyrie tot de kloosterklanken van het slotdeel Agnus Dei tovert hij een spannende mix tevoorschijn van opera-achtige aria’s, a capella stukken, fuga’s, majestueuze koorklanken én zwierigheid. Een ware muzikale hoorn des overvloeds.
Annelies Smit – dirigent
Nobuko Takahashi – piano
Gerrie Meijers – harmonium
Hanna Ailane – sopraan
Edurne Ruiz Garcia – mezzo sopraan
Afonso Santos – tenor
Guyon Mingelen – bariton
Zaterdag 24 januari, 20.00 uur Tickets bestellen kan: Hier
| 24-01 Zitplaats | € 25 |








